Världen förändras, det är dags att ta din digitala transformation på allvar!

Låt oss börja med det grundläggande  Kombinationen av ny teknologi och en ökad tillgänglighet av denna är att betrakta som en stor möjlighet. Tillsammans med nya och innovativa affärsmodeller leder dessa till snabbare och mer aggressiva förändringar än förr. Förändringar som kan göra att du finner dig själv på efterkälken, om du inte är med […]

dela

Låt oss börja med det grundläggande 

Kombinationen av ny teknologi och en ökad tillgänglighet av denna är att betrakta som en stor möjlighet. Tillsammans med nya och innovativa affärsmodeller leder dessa till snabbare och mer aggressiva förändringar än förr. Förändringar som kan göra att du finner dig själv på efterkälken, om du inte är med på tåget.

Det är viktigt att poängtera att teknologi i sig inte nödvändigtvis leder till någon revolution. En ny häftig maskin kan ge dig nya möjligheter, men om dina kunder fortfarande inte hittar till just din klinik så har din investering inte skapat något värde för dig och din verksamhet.

Tekniska investeringar och framsteg måste kombineras med lika innovativa affärsmodeller, det är först då som det kan anses vara en digital transformering av ditt företag. Med andra ord, att brygga affärer med teknik är avgörande för att en förändringsresa ska bli framgångsrik.

I tider av förändring har vi egentligen bara två alternativ:

A: Gör ingenting, och se hur världen springer om dig. I värsta fall kan konsekvenserna bli riktigt allvarliga. Att inte ta ett beslut är det farligaste som finns. Det finns inget som heter “vänta ut en kris”. Passiva organisationer är organisationer som på sikt inte kommer att finnas kvar.

B: Vakna upp och börja ta de första stegen mot att nå din och ditt företags fulla potential, digital transformation (inte bara digitalisering i sig) är verktyget som kommer att säkerställa att din verksamhet blir mer hållbar och framtidssäkrad.

Ingen av oss strävar aktivt för att bli irrelevanta. Det är något som bara sker, ofta på grund av passivitet och för att man skjuter viktiga beslut och åtgärder på framtiden. Därför är alternativ B det enda realistiska.

Digital transformation i tre steg.  

© seeba.se – Digital transformation – tre steg till framgång.

Det är enkelt att göra misstaget att agera impulsivt. Oftast letar man efter snabba, enkla och synliga lösningar på komplexa problem och utmaningar. Att skapa en häftig app, investera i en ny webbsida eller beställa hem en ny häftig pryl och kalla det “digital transformation” utan att faktiskt förstå vad man håller på med är oftast slöseri med både tid och resurser.

Det kan i förlängningen även ha en motsatt effekt, snabba impulsiva förändringar blir sällan bra. Hoppa inte över steg, all förändring måste vara genomtänkt och systematisk. Ta hjälp om du själv känner att kompetensen och erfarenheten fattas!

  1. Digital transformation – Detta handlar om din affärsmodell, hybridisering, intäktsgenerering, strategi och att få med alla på tåget. Detta är den verkliga “transformationen”.

  2. Digitalization (Digitalisering) – Vad vill vi göra och vilket värde genererar det? Hur vill vi gå tillväga? När vi har gjort det, hur kan det implementeras och förbättra det rådande arbetssättet, produkten eller tjänsten?

  3. Digitization (På Svenska, också kallat Digitalisering) – Detta är den faktiska “bygg-fasen”. Skapandet av verktyg, insamling av data och omvandlingen av analoga processer och med hjälp av digitala verktyg för att göra de mer effektiva och digitalt tillgängliga/genomförbara.

Är digital transformation samma sak som innovation? 

Både ja och nej. Det kan definitivt vara en drivande faktor bakom innovation men i verkligheten handlar det i själva verket mer om att anpassa ditt företag till den agila värld vi lever i. Samtidigt måste du säkerställer att hållbarhet och en rätt tankesätt är en del av ryggraden i ditt företag. Det handlar om att skapa ett nytt arbetssätt, marknadsföring, sälj och förändringen av gamla vanor till något mer meningsfullt, med hjälp av teknologi. 

Varför du troligen redan är på efterkälken – Förändras eller försvinna. 

Att göra små symboliska förändringar och att kalla de för digital transformation är något som du säkert redan är bekant med, det är väldigt trendigt och låter bra.

Du själv har såklart också hört talas om AI, maskininlärning och AR/VR startups som kommer rädda världen genom att fokusera på häftiga digitala lösningar men som egentligen inte genererar något faktiskt värde (än). Du kanske även känner igen dig själv i den föregående meningen, och minns din sista investering/aktivitet som kanske inte hade någon faktisk förankring i affärsmodellen men som kändes bra då, och som lät häftigt.

Låt mig ge dig ett konkret exempel. Veterinärvård online genom en applikation, fantastiskt, men det kräver att man ordentligt tänker igenom hela affärsmodellen, processen och sättet man bedriver sin verksamhet på för att det ska bli bra. Man måste vara medveten om att investeringen i att bygga den tekniska lösningen bara är en liten del av den totala energin och resurserna som krävs.

Den hemliga ingrediensen till framgång i din digitala transformation är att säkerställa att du först vet vad du vill, och vad du ger dig in i. Var inte rädd för att be om hjälp. Det handlar om kreativitet, know-how samt en förståelse för både affärer och teknik. Kliv utanför dina dagliga tankebanor och försök att se din affärsmodell från utsidan, jämför den med andra branscher, och var inte rädd för att lära av andras framgång och misstag.

Hjälp finns, men är du redo?

SEEBA är en brygga mellan affärer och teknik, vi har både kompetensens men också erfarenheten från båda sidorna. Frågan är om du och din organisation är mogna för att ta nästa kliv i er resa.

Många kan skapa en spännande strategi, affärsmodell eller plan på papper, men att faktiskt kunna omvandla den till något som går att ta på och som faktiskt är framgångsrikt kräver en hel del kompetens från olika områden men också erfarenhet.

Just nu hjälper vi VeTA-bolaget i sin egna förändringsresa, tillsammans ska vi säkerställa att verksamheten är redo för minst 40 år till av framgång, tillväxt och innovation.

Zlatan Bajric

Senior Partner

SEEBA

Bakgrund inom marknadsföring, ekonomi, företagande och teknik. Expert inom digital transformation med erfarenhet av att leda och arbeta med innovativa och ambitiösa projekt, praktisk kunskap när det gäller att starta, driva och slutföra digitala transformationsprojekt. Har flera prestigefyllda utmärkelser och anses av ”Veckans Affärer” att vara en av Sveriges supertalanger. Sammanfattning: Förstår affärer, kan teknik.

Vetabolaget

Vi erbjuder kurser till dig inom djursjukvården så att du ska få den kompetens du behöver för att utföra ditt arbete på bästa sätt. Vårt mål är att du som personal får möjlighet att vidareutveckla din kompetens och tillgodogöra dig ny kunskap. Flera av våra kurser är godkända av Jordbruksverket och Sveriges Veterinärförbund!